Workshops en mentoring voor fotografen
  • Home
  • Aanbod
  • Gratis
  • Over Chantal
  • Contact

"Hoe je als fotograaf eenvoudig een workflow creëert die je tevreden klanten en meer omzet oplevert"

2/2/2021

0 Comments

 
fotograaf, workflow, klanten, omzet
Hoe moet ik een aanvraag opvolgen. Eén van de grootste struggles die ik had toen ik voor mezelf begon. Tijdens mijn werk als online marketeer hoefde ik me hier geen zorgen over te maken. Daar was alles geautomatiseerd.
 
Ik volgde workshops. Ging surfen op internet. Alles wat ik las, was het niet niet... Ik ging puzzelen. Wat past bij mij? Wie is Chantal? En daar kwamen duidelijk twee dingen uit. Persoonlijk en snelle reactie. 
Zo is m'n workflow ontstaan. Regelmatig schaaf ik het bij. Ja, nog steeds. Ook ik blijf groeien. Dingen kunnen beter. Praktischer. Logischer.

Het persoonlijke contact. En mijn expertise als trouwfotograaf leveren mij 2 dingen op:
  1. Tevreden klanten
  2. Meer omzet

Deze workflow gebruik voor de bruiloft:
  1. Van aanvraag naar kennismakingsgesprek binnen 5 minuten
  2. Bevestiging + trouwbrochure
  3. Offerte versturen
  4. Opvolging
  5. Reserveringskosten
  6. Upsell + cadeautje
  7. Vragenlijst
  8. Draaiboek doornemen
  9. Contact voor de bruiloft
  10. Een dag voor mezelf

1. Van aanvraag naar kennismakingsgesprek binnen 5 minuten

Een bruidspaar bezoekt m'n website. Ze zijn enthousiast en willen weten of ik nog beschikbaar ben...  Ze doen en aanvraag via de website. En binnen 5 minuten hebben ze een kennismakingsgesprek gepland.

Met 1 druk op de knop.

Op de bedankpagina bedank ik ze namelijk niet alleen voor de aanvraag. Ze zien ook een kalender. Hierop staan de weekenden die ik nog beschikbaar ben. Is hun trouwdatum nog vrij? Hoeven ze alleen maar op een button te klikken. Zodat ze een kennismakingsgesprek bij me kunnen inplannen.

2. Bevestiging + trouwbrochure

Ik laat binnen 24 uur iets van me horen. Mail ze de trouwbrochure. Bevestig het kennismakingsgesprek. En ik stuur ze een WhatsApp. Gewoon een klein berichtje. Dat ik het leuk vind dat ze een gesprek hebben ingepland en dat ik de trouwbrochure heb verstuurd. Zonde als ik in de SPAM terecht kom. En zij denken dat ik niks van me laat horen…

3. Offerte versturen

Deze maak ik gelijk na het kennismakingsgesprek. Zo zit alles nog vers in m’n hoofd. En ze weten gelijk waar ze aan toe zijn. Ik stuur ze weer een WhatsApp: dat ik het een leuk gesprek vond en dat de offerte is verstuurd. In de offerte doe ik al gelijk een upsell voor het trouwalbum. De pre-weddingshoot. En voor een second shooter.
fotograaf, workflow, klanten, omzet

4. Opvolging

Niks gehoord na een week? Dan stuur ik een e-mail. Ik vraag of ik ze kan helpen. Toon begrip. Ik snap dat het lastig is om een trouwfotograaf te kiezen. Ik geef ze een tip. En deel een bruiloft met ze.

Een week later nog niks gehoord? Dit gebeurt zelden. 
Dan vraag ik of ze vragen hebben naar aanleiding van de offerte. 

5. Reserveringskosten

Yes! De offerte is online getekend. Ik maak van de offerte een factuur. Met één druk op de knop. Er is maar 1 ding wat ik moet doen. Van het aantal (1), 25% maken. Moneybird rekent uit wat de reserveringskosten zijn. Superhandig!

6. Upsell + cadeautje

Het bruidspaar heeft geboekt. Maar er kan meer. Ik breng de extra diensten - die ze nog niet hebben geboekt - onder de aandacht. Ik stuur ze 1 of 2 mailtjes. Hangt af wat ze geboekt hebben. Een e-mail met de voordelen voor een pre-weddingshoot. En één met de voordelen van een second shooter. Ik benadruk wat ze missen als ze deze diensten niet bij me afnemen.
fotograaf, workflow, klanten, omzet
 
Ook krijgen ze een uitgebreid e-book met 13 tips voor de bruiloft.

7. Vragenlijst

2 maanden voor de bruiloft laat ik weer wat van me horen. Ik vraag ze om vragenlijst in te vullen en naar het draaiboek. Zodat ik me kan voorbereiden op de bruiloft. Ze kunnen gelijk een afspraak in m’n agenda plannen. Om samen de dag door te nemen.

8. Draaiboek doornemen

Dit doen we zo'n 2 weken voor de bruiloft. Via Skype.

9. Contact voor de bruiloft

Het bruidspaar ontvangt een e-mail. Dat ik zin heb in de dag. En dat ik bezig ben met het pakken van m’n spullen. 

Ik controleer of alle kaartjes leeg zijn. Batterijen zijn geladen. Pak m’n tas in. En zet alle adressen in de navigatie.

10. Een dag voor mezelf

De dag voor de bruiloft is voor mij een rustdag. Geen computer. Geen werk. Maar ontspannen. Ik regel opvang voor Aimee. En hou de dag voor mezelf. Boek een massage. Ga lekker lunchen. Even fysiek en mentaal opladen voor de bruiloft.
 
Zoals je ziet. Laat ik regelmatig wat van me horen voor de bruiloft. Daarnaast ontvangen ze tips en inspiratie voor de bruiloft. Elke maand. Via de mail. Bruidsparen vinden dit fijn. Ze zien me als expert. Omdat ik al zo veel bruiloften van dichtbij heb gezien.

De ervaring van aanvraag tot aflevering is belangrijk voor me. Ik wil dat m'n klanten tevreden zijn. Dat ze weten dat ik er voor ze ben.
fotograaf, workflow, klanten, omzet

Binnenkort meer...
Ik vertel je mijn workflow na de bruiloft.
En met welke systemen ik werk. Voor een optimale workflow.
0 Comments



Leave a Reply.

    Foto

    Hi!

    Fotograaf, ondernemer, hoogsensitief, levensgenieter, dol op lekker eten en muziekliefhebber. Dat ben ik in het kort. 

    Op deze site deel ik mijn ervaring en kennis rondom fotografie, ondernemerschap, workflow en balans.

    LEES MEER OVER MIJ


    Let's connect

MENU

Home
Marketing & Ondernemen
Aanbod
Gratis
Over Chantal
Contact

Aanbod


Marketing en Ondernemen voor Fotografen
Rekenmodel voor Fotografen
Afschrijvingsstaat voor Fotografen

Contactgegevens


Workflow voor Fotografen
Cornelis Martelinglaan 4
3871 WD Hoevelaken

06 - 41721703 
info[at]workflowvoorfotografen.nl

​
KVK: 60088400

© 2020 - 2022 Workflow voor Fotografen | Webdesign & Photography Made by C | Lees de algemene voorwaarden of de privacyverklaring
Foto's van mij gemaakt door Paula Bouman, Joyce Boutkan & Iep Bergsma 
  • Home
  • Aanbod
  • Gratis
  • Over Chantal
  • Contact